Blog

La UE vol posar fi al ‘Greenwashing’ o blanqueig ecològic de les empreses

La Unió Europea s’ha proposat acabar amb el ‘greenwashing’ o blanqueig ecològic que moltes empreses duen a terme a l’hora de descriure i vendre els seus productes o serveis com més sostenibles del que en realitat són.

Amb aquest propòsit, la Comissió Europea va anunciar aquest passat mes de març una nova proposta de Directiva sobre Al·legacions Mediambientals, que complementa la proposta de Directiva de març de 2022 sobre Capacitació dels Consumidors en la Transició Ecològica. Aquesta directiva inclou una sèrie de mesures perquè els consumidors siguin correctament informats de les qualitats dels productes i serveis i perquè puguin verificar aquesta informació.

L’objectiu d’aquest nou marc normatiu és vetllar perquè els consumidors rebin informació fidedigna, comparable i verificable dels productes que consumeixen.

La idea és acabar amb les afirmacions poc precises o falses sobre les suposades propietats ecològiques de productes o serveis amb l’única fi de confondre al consumidor i atreure la seva atenció. És a dir, lluitar contra la desinformació i protegir tant el consumidor com al medi ambient, a més d’impulsar la competitivitat de les empreses que reclamen la sostenibilitat ambiental dels seus productes i activitats.

Amb l’objectiu d’acabar amb aquesta pràctica del ‘greenwashing’ que fins ara han seguit nombroses empreses, aquesta nova proposta de directiva establirà uns criteris clars sobre com les empreses poden i han de fer declaracions mediambientals. I no sols això, sinó que aquestes declaracions hauran de ser revisades per un verificador independent i acreditat.

 

Per què una proposta sobre al·legacions mediambientals?

El Parlament Europeu, en la seva proposta de Directiva de 30 de Març de 2022, definia al·legació mediambiental com tot missatge o representació voluntària – en qualsevol forma, incloses les etiquetes, marques o noms d’empreses o productes – que en el context d’una comunicació comercial indiqui que un producte o servei té un impacte positiu o nul en el medi ambient o que és menys nociu per al medi ambient que els béns o serveis de la competència.

I el cas és que segons un estudi de la pròpia Comissió Europea publicat en 2020, el 53,3% de les al·legacions mediambientals analitzades per la UE oferien una informació vaga, falsa o infundada, i el 40% mancaven de fonament. L’estudi també mostrava que la meitat de totes les etiquetes verdes analitzades oferien una verificació feble o inexistent. Segons aquestes mateixes dades, actualment existeixen 230 etiquetes de sostenibilitat i 100 etiquetes d’energia verda a la UE, però amb nivells de fiabilitat molt diversos.

 

Quines implicacions té per a les empreses?

Una vegada aquesta proposta de Directiva sigui aprovada, els estats membres de la Unió Europea disposaran de dos anys per a la seva transposició a l’ordenament jurídic estatal. A partir d’aquest moment, les empreses que comercialitzin els seus productes o serveis a la UE estaran obligades a complir una sèrie de regles per a poder realitzar al·legacions mediambientals amb els seus productes o serveis. Bàsicament seran cinc:

1- Abans de realitzar una al·legació mediambiental explícita haurà de produir-se una verificació prèvia per part d’una entitat acreditada independent i obtenir-se un certificat de conformitat.

2 – Les al·legacions mediambientals explícites comparatives se sotmetran a regles addicionals. És a dir, hi haurà uns requisits addicionals per a aquelles al·legacions que indiquin que un producte o servei té més o menys impacte, o afecta més o menys al medi ambient, que el de la competència.

3- Una vegada obtingut el certificat de conformitat, per a fer arribar als consumidors una al·legació mediambiental explícita, serà necessari complir les normes que s’inclouen en la Directiva.

4- Els sistemes d’etiquetatge ambiental també hauran de complir amb la Directiva sobre al·legacions mediambientals. Els estats membres hauran de vetllar perquè les etiquetes ecològiques compleixin els requisits de verificació que s’exigeixen a les al·legacions mediambientals.

5- Les empreses que no respectin la normativa de declaracions mediambientals en les seves comunicacions comercials, hauran de retirar-les i podran ser multades amb sancions, com a mínim, del 4% del volum dels seus negocis anual.

 

A Ingeniería Social tenim àmplia experiència a acompanyar i assessorar les organitzacions en les seves estratègies de sostenibilitat.

Podem ajudar-lo a avançar en aquest camí. Podeu contactar-nos i estarem encantats de mantenir una reunió i recomanar els següents passos a plantejar.

Contacte:

 

Share