newsletter enero 2020 novedades Responsabilidad Social

Newsletter gener 2020: Novedades RSC

 

La últimes novetats en Responsabilitat Social RSC i les seves tendències per al 2020.

 

1. PRINCIPALS TENDÈNCIES DE LA RESPONSABILITAT SOCIAL CORPORATIVA L’ANY 2020

Els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de Nacions Unides (ODS) marquen les metes globals que la societat ha d’assolir en 10 anys, per assegurar un futur lliure de pobresa, protegir el planeta i assegurar la prosperitat.

Des de la seva publicació, els ODS van estar molt ben acollits per els agents empresarials i actualment marquen tendència en les seves accions i estratègies de Responsabilitat Social Corporativa.

Les principals tendències en RSC que es preveuen per aquest 2020 són:

  • Emergència Climàtica (ODS 13): Després del gust agredolç de l’última COP climàtica, una part molt important de la societat espera que les empreses formin part de la solució, del que és, segons la comunitat científica, el repte més perillós al qual s’ha enfrontat mai l’espècie humana.
  • La igualtat de gènere (ODS 5): La “bretxa salarial”, el “sostre de vidre” i la violència envers la dona en totes les seves formes i àmbits, són els principals reptes que han d’afrontar les empreses, per tal de que aquestes siguin entitats exemplars i col·laborin en l’assoliment d’una societat igualitària.
  • Estils de vida saludables i sostenibles (ODS 3 i ODS 12): El consum responsable des d’una perspectiva saludable per les persones i el planeta creix any rere any, fet que impacta de manera rellevant en les actituds i estratègies empresarials, que apostaran per models de producció circulars i més sostenibles ambiental i socialment.

 

2. LA PUBLICACIÓ DELS ESTATS D’INFORMACIÓ NO FINANCERS I ELS BENEFICIS QUE GENERA PER A LES EMPRESES

La Llei 11/2018 sobre informació financera i diversitat té poc més d’un any de vigència i al voltant d’unes 1.500 empreses ja han presentat al Registre Mercantil, juntament amb l’informe de gestió, els seus Estats d’Informació no Financera (EINF).

No obstant, tal i com està previst en el text de la Llei, en 2 anys s’ampliarà el seu abast, fet que obligarà a moltes altres empreses a publicar els seus EINF.

Aquestes la poden percebre amb recel, com un fet que repercuteix negativament en elles, ja que els suposa una feina extra. Res més lluny de la realitat.

La Llei 11/2018, que té per objectiu augmentar la transparència de les empreses per tal de generar seguretat i confiança entre consumidors, inversors i altres stakeholders, suposa un procés d’introspecció i obertura, que implica un major coneixement intern i extern, i aquest procés pot provocar, si es treballa des de la sinceritat, la honestedat i amb voluntat de millora continua, entre altres, els següents beneficis:

  • Reduir riscos.
  • Fidelitzar clients.
  • Atraure nous inversors.
  • Millorar la reputació.
  • Identificar nous nínxols de mercat.
  • Augmentar beneficis i volum de vendes.

 

3. LES EMPRESES SOCIALMENT RESPONSABLES HAN DE SER PART DE LA SOLUCIÓ EN LA LLUITA CONTRA L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA

Les paraules importen i el canvi de relat entre “canvi climàtic” i “emergència climàtica” no és fruït de l’atzar. L’ús de la paraula “emergència” suposa que la situació és excepcional i contra la qual s’ha d’actuar de manera immediata i amb el mitjans necessaris per tal de poder mitigar el seu impacte.

“No podem resoldre el canvi climàtic sense tractar-lo com una emergència”, va dir l’activista sueca Greta Thundberg davant del Parlament Britànic.

El passat mes de desembre se celebrava a Madrid l’última COP climàtica (COP25), es va parlar molt d’emergència climàtica, però l’esdeveniment va aconseguir uns resultats “dèbils” i “amb pocs avenços” en quant a la reducció de les emissions de gasos efecte hivernacle, segons Nacions Unides i d’altres grans entitats referents.

Les empreses són unes de les principals emissores de GEH, de fet, segons el The Guardian, un informe revela que hi ha 20 empreses darrere del 50% de les emissions de GEH dels últims 50 anys. Però, sense ànim de buscar culpables i, tot i el pobre resultat de la COP25, durant l’esdeveniment van haver-hi empreses líders en gestió socialment responsable que es van posicionar com a entitats exemplars en la lluita de l’emergència climàtica.  Més de 500 empreses BCorp es van comprometre a assolir nivells d’emissions zero al 2030, donant exemple i demostrant que, si es treballa la Responsabilitat Social Corporativa des de l’excel·lència, les empreses seran part de la solució en la lluita contra l’emergència climàtica.


 

SENSIBILITZACIÓ I CONSCIENCIACIÓ 

Dia Internacional de l’educació 24 de gener

El dret a l’educació, és un dret recollit a la Declaració dels Drets Humans i en la redacció de l’Agenda 2030, l’educació es va reconèixer com un fet essencial per assolir amb èxit els seus 17 ODS.

Segons Nacions Unides, el proper 24 de gener, és el Dia Internacional de l’Educació i aquest té com a principal objectiu assegurar una educació de qualitat, inclusiva i equitativa per a tothom, i oferir oportunitats d’aprenentatge al llarg de tota la vida de les persones. Si ets una empresa i vols celebrar aquest Dia Internacional, et proposem les següents bones pràctiques:

  • Presenta un Pla de Formació per a la plantilla, o en cas de tenir-ne un, posa’l en valor i comunica’l.
  •  Organitza una acció social en favor d’alguna ONG que tingui com a objectiu fomentar l’educació entre les persones en risc d’exclusió social.
  • Altres mesures que pots dur a terme tot l’any:
    • Oferir beneficis social a les persones treballadores que vulguin ampliar la seva formació.
    • Oferir millores en la conciliació de la vida professional, personal i familiar per a les persones treballadores que vulguin ampliar el seu nivell de formació.
    • Concedir ajudes socials (finançament sense interessos…) per fer front als costos de l’educació i formació dels fills de les persones treballadores.
Share