Tres actituts per començar en Responsabilidad Social

Moltes organitzacions realitzen, de vegades sense saber-ho, diverses accions i iniciatives enquadrades en la Responsabilitat Social (RS) però la majoria d’elles no té un sistema de planificació, gestió i mesurament de les mateixes.

La implementació d’una gestió basada en la Responsabilitat Social requereix el compromís i l’exemplaritat de l’equip directiu i, després, la voluntat i l’esforç per part de tots els departaments per recopilar, organitzar i planificar la informació de cara al futur.

L’abast de la RS abasta tota la gestió empresarial. Es tracta de com les institucions guanyen i inverteixen els seus diners: quin tipus de serveis o productes es ven, com són els processos de producció, sobre la base de què es prenen les decisions, com es relacionen amb els seus empleats, els seus clients, els seus proveïdors, la comunitat en la qual opera, els seus competidors, l’administració pública i el planeta.

L’amplitud de la RS confon i aclapara. Però, per tots els que volen començar, 3 Passos Fonamentals:

Es fa necessari designar una persona responsable per a l’impuls de la RS dins de l’organització. Un “amo”, amb la funció d’involucrar els públics necessaris, gestionar l’estratègia i donar continuïtat a les accions definides.

Per garantir la perpetuïtat del tema i que la seva implantació sigui efectiva i transversal, el responsable de la gestió de la RS deu, com a mínim:
• Tenir un coneixement ampli del negoci i dels processos de l’organització
• Conèixer bé el concepte de la Responsabilitat Social i, almenys de manera superficial, tots els possibles àmbits per a la seva implementació dins de l’organització
• Disposar de temps per dedicar-se al propòsit

Si volem anar una mica més enllà, podem també parlar d’altres característiques ideals, com la capacitat per a la gestió de projectes, l’habilitat d’influenciar, la passió pel tema i la persistència.

Al llarg dels anys, si tot camina amb perfecció, aquesta figura deixarà de ser necessària, doncs la cultura de la sostenibilitat estarà tan alienada amb la gestió de l’organització que passarà a ser un procés natural i orgànic a tot el que es realitza. Mentrestant, avancem pas a pas.

Per avançar amb coherència i concretar la implementació de la Responsabilitat Social és necessari saber a on i de quina manera es vol arribar. Per a això, s’ha de definir un ,, que deixarà clar els eixos estratègics de l’actuació de l’organització.

Les etapes per a la definició del pla són:
• Diagnòstic – saber què s’està fent ben i en quines àrees es pot millorar
• Pla d’acció – amb objectius i accions concretes, pressupost, terminis i responsables
• Seguiment i monitoreo d’indicadors d’implementació i resultat
• Anàlisi i revisió del pla

Existeixen moltes certificacions i eines disponibles, tals com els Sistemes de Gestió Ètica, que poden ajudar a tot tipus d’empresa a sistematitzar el seu RS.

Finalment, en contra del camí al revés que moltes organitzacions fan, s’ha d’involucrar i comunicar els compromisos definits als grups d’interès. Al final, l’èxit d’una estratègia de RS radica en l’escolta, cooperació i implicació dels grups d’interès – inclusivament i amb especial atenció, de la plantilla.

Aquest procés de transparència i participació, d’altra banda, augmenta la confiança, la credibilitat i millora la reputació de les organitzacions. Tots salin guanyant!
A més de les Memòries i les micro-webs de Sostenibilitat – àmpliament difoses actualment, un exemple de bona eina és l’Etiqueta Responsable, www.masresponsables.org, a través de la qual les empreses poden mostrar públicament el seu camí en la RS i els seus objectius de futur.

Necessites ajuda per començar i avançar en la Responsabilitat Social de la teva organització? Parla amb nosaltres! Disposem d’un equip de personal expert i estarem encantats d’ajudar-te www.ingenieriasocial.es

Share